ABC monitora wielkoformatowego
Rewolucja w przestrzeni publicznej
W przestrzeni publicznej spotykamy coraz więcej rozwiązań z gatunku Digital Signage. Zarządzanie informacją cyfrową z wykorzystaniem wyświetlaczy wielkoformatowych staje się podstawą w nowoczesnym przekazie informacji i reklamy.
Automatyzacja i zarządzanie treścią w technologii Digital Signage
Proces ten jest w pełni zautomatyzowany, umożliwiający przekaz na bazie zdefiniowanych harmonogramów, pętli czasowych. Kluczowe elementy systemu to odpowiednie oprogramowanie do zarządzania contentem reklamowym oraz nośniki treści wizyjnych. Najczęściej spotykanymi nośnikami, które są de facto „końcówką” systemu, widoczną dla odbiorcy, to wielkoformatowe ekrany LCD.
Czym się kierować przy doborze ekranu, jeżeli chcemy zainwestować w taką technologię? Przede wszystkim musimy wiedzieć jakie funkcje mają spełniać, w jakim środowisku mają pracować, a w związku z tym, jakimi parametrami powinny się cechować.
Monitory typu one-stand
Wykorzystywane jako pojedynczy nośnik o różnej wielkości, służący w reklamie i jako medium informacyjne. Przyjmuje się standardy od 32” do ok 100”. Występujące wielkości pośrednie, zależne są od standardów wyświetlania, oparte są na proporcjach gwarantujących wystandaryzowaną rozdzielczość np FHD, 4K. Najczęściej są to monitory 43”,46”,55”,65”,75”, 86”. W kategorii monitorów Digital Signage mamy też do czynienia ze specjalistycznymi monitorami o mniejszych rozmiarach, stosowanych np. jako ekrany informujące o statusie dostępności salek konferencyjnych.
Monitory wielkoformatowe, spotykane przestrzeniach handlowych, stanowią podstawowy nośnik reklamy, gdzie firmy produkcyjno-handlowe prezentują kolekcje swoich produktów. W restauracjach sieciowych lub na stacjach benzynowych używa się ich najczęściej jako, tzw. menu-boardy, zastępujące tradycyjne analogowe menu. Wykorzystywane są w muzeach jako uzupełnienie wystawy i w kinach, gdzie zastępują tradycyjne plakaty filmowe. Spotykamy je na lotniskach z rozkładem lotów oraz w przestrzeniach biurowych jako narzędzie do prezentacji i video-konferencji. Zastosowań są dziesiątki.
Ekrany typu videowall
wykorzystywane w większych przestrzeniach, gdzie content reklamowy musi być widoczny z większej odległości, przykuwać uwagę i być jednym z podstawowych elementów zagospodarowania przestrzeni, często podkreślając prestiż i profesjonalizm sklepu, firmy, instytucji, banku.
Ekrany tego typu wykorzystywane są w galerach handlowych, w instytucjach finansowych, niekiedy w dużych salach konferencyjnych.
Kluczowym elementem wyboru produktu i parametrem określającym zastosowanie jest grubość ramki, czyli nieaktywnej i widocznej przestrzeni dzielącej obraz. Cecha te determinuje cenę produktu. W monitorach high-end ramki te są bardzo cienkie, zredukowane niekiedy do ok 1mm łączenia (suma ramek obu sąsiadujących monitorów). Standardowe produkty mają najczęściej 3,5mm (po połączeniu)
Ekrany witrynowe
Wykorzystywane w witrynach sklepowych, eksponowanych często na światło słoneczne. Takie monitory mają z reguły podwyższone parametry jasności. Podczas gdy standardowy monitor ma jasność rzędu 350/500/700 cd to monitory witrynowe posiadają z reguły ten parametr na poziomie 2500cd aż do 4000cd.
W niektórych modelach ekranów, zwanych też semi-outdoor, stosowane są czujniki światła, które dostosowują jasność ekranu do strumienia światła, które pada na monitor.
Istotnym czynnikiem przy wyborze monitora witrynowego jest tzw HAZE, czyli poziom „przezroczystości”, zamglenia monitora. Im niższy poziom Haze tym mniej odblasków i lepsza widoczność ekranu.
Ekrany interaktywne
Wykorzystywane w biznesie i edukacji. Coraz więcej tego typu rozwiązań stanowi wyposażenie sal konferencyjnych, jako cyfrowy flipchart lub jako monitor do prezentacji z opcją zaznaczania, zmian, wklejania, wysyłania, udostępniania obrazu z komputera lub telefonu.
W edukacji takie ekrany wykorzystywane są w procesie dydaktycznym. W coraz większej ilości szkolnych sal lekcyjnych tradycyjne tablice zastępowane są przez ekrany interaktywne.
Tutaj też zmieniają się trendy. Wykorzystywane są coraz większe monitory. Standardem jest 65” a coraz częściej stosowane są ekrany 75”
Ekrany interaktywne różnią się technologicznie. Wykorzystywane są najczęściej monitory oparte o dotyk IR (podczerwień) oraz o technologię pojemnościową. Technologia pojemnościowa jest bardziej responsywna i precyzyjna, ale też bardziej kosztowna. Technologia IR, chociaż trochę mniej dokładna, również silnie ewoluuje. O jej precyzji i szybkości reakcji na dotyk stanowi maksymalna ilość jednocześnie obsługiwanych punktów dotyku. W nowoczesnych monitorach dedykowanych do edukacji sięga 40pkt.
Ekrany 24/7
Poszczególne typy ekranów, wykorzystywane są również w zależności czasu pracy. Ekran typowego telewizora przystosowany jest do pracy przez kilka godzin dziennie. Standardowy monitor LFD może pracować w trybie 16godz przez 7dni w tygodniu. Są jednak środowiska w których ekrany muszą pracować non-stop. Mówimy tu np. o całodobowych stacja benzynowych, centrach logistycznych, dworcach czy lotniskach. Producenci używają wzmocnionych podzespołów, które przewidują takie możliwości. Z reguły każdy z nich ma serie monitorów, których cena najczęściej jest wyższa od odpowiedników dedykowanych do pracy w mniejszym wymiarze czasu. Dodatkowo takie ekrany są odporne na umiarkowany stopień zawilgocenia oraz na kurz, czy unoszący się w powietrzu tłuszcz.
Ekrany outdoor
mówimy tu o monitorach, które przystosowane są do pracy na zewnątrz pomieszczeń. Z natury rzeczy muszą być więc odporne na warunki atmosferyczne, zarówno związane z wilgotnością (deszcz, śnieg) jak i niskimi lub wysokimi temperaturami. Zakładane normy określają też stopień szczelności urządzenia. Z reguły w przypadku monitorów zewnętrznych spotykamy się z normą IP65 lub IP66.
Monitory zewnętrzne mają też systemy anty-wandalowe, chroniące zarówno przed uszkodzeniem ekranu- wzmocnione, hartowane szkło jak i ochrona dostępu do środka ekranu. Matryca LCD chroniona jest przez masywną obudowę.
Istotne są systemy chłodzenia, zarówno aktywne, z wykorzystaniem wentylatorów lub klimatyzacji jak i pasywne oparte na odpowiedniej cyrkulacji powietrza.
Ekrany outdoor ze względu na często silną ekspozycję na światło słoneczne mają podwyższoną jasność- 2500-4000nit. Mają też zaimplementowane czujniki światła, które optymalizują jasność ekranów z zależności od warunków oświetlenia.
Ekrany zewnętrze montowane są na ścianach i przystosowanych do tego elewacjach, gdzie wymagane jest często zastosowanie podkonstrukcji. Często kotwione są do podłoża i przybierają kształt totemów reklamowych. Najczęściej posiadają zintegrowaną konstrukcję lub masywny stand. Ekrany mogą być występować też mnogo, dla przykładu 2 lub 3 ekrany umieszczone w jednej obudowie. Cześć producentów ma w swojej propozycji produktowej gotowe, zintegrowane, monitory w obudowie.
Ekrany zewnętrzne mogą być wykorzystywane jako informatory, banery reklamowe, info-kioski lub być częścią systemu drive-trough.
Ekrany typu open-frame
Część producentów oferuje ekrany dedykowane pod zabudowę. W zależności od funkcji jakie mają spełniać, takie monitory mogą mieć ramki, lub będą ich pozbawione. Ekrany mogę być wykorzystywane jako kluczowa część urządzeń typu SCO (np. kasy samo-obsługowe) lub kioski informacyjne. Do tego typu zastosowań używane są matryce dotykowe, najczęściej z precyzyjnym dotykiem pojemnościowym.
Większe formaty ekranów open-frame, często służą jako kluczowy element mebli interaktywnych, np. stołów z modułami do gier i zabaw.
Kluczowe parametry ekranów Digital Signage
– zużycie energii. Inwestycja w monitor wielkoformatowy to de facto inwestycja w obraz, w reklamę. Całość kosztów możemy oszacować nie tylko na podstawie faktury za sam sprzęt, ale też musimy uwzględnić koszty energii, jaka będzie zużyta w cyklu pracy monitora. Zużycie energii zależnie jest od wielkości monitora, od jego przeznaczenia, wyświetlanych treści i kilku innych czynników. Średnie zużycie energii włączonego monitora 65”, dedykowanego do montażu w pomieszczeniach to od 100-200 W. W trybie stand-by to najczęściej 0,5W. Warto więc przed decyzją o zakupie porównać kilka propozycji obecnych na rynku, pod tym właśnie kątem.
– rozmiar monitora– dostosowujemy do przestrzeni. Patrzymy też na to do czego jest przezanczony. Do reklam, zwłaszcza witrynowych wykorzystywane są coraz większe, dostępne na rynku propozycje- 75”, 86” a nawet 98”
– rozdzielczość– coraz więcej producentów rezygnuje z pośrednich standardów, niższych od 4K. Można więc przyjąć rozdzielczość 4K za standard, za wyjątkiem monitorów 32” gdzie taka wartość nie ma uzasadnienia i przy tej przekątnej pozostajemy przy FHD.
– jasność monitorów– standardem w podstawowych seriach monitorów jest 350nit. Niekiedy jest to już 500nit. Standard podwyższony, stosowany w monitorach wewnętrznych to 700nit. Monitory witrynowe mają ze względu na zastosowanie jasność na znacznie wyższym poziomie. Standard to 2500nit, ale ten parametr sięga często 4000nit. Stosowane powszechnie czujniki jasności optymalizują jasność do potrzeb, co też optymalizuje zużycie energii
– kontrast/rodzaj matrycy– tutaj wartości zależne od rodzaju matrycy. W monitorach wielkoformatowych używane są matryce oparte na technologii IPS lub VA. Technologia IPS zapewnia bardzo dobro odwzorowanie barw, realistyczne i wyraziste kolory. Matryca VA to z kolei głębsza czerń i wysoki kontrast. W przypadku matryc IPS kontrast kształtuje się na poziomie 1000/1200:1 a w przypadku matryc VA sięga nawet 5000:1. Oba rodzaje matryc charakteryzują szerokie katy widzenia ze standardem 178/178 stopni.
HAZE- stopień zamglenia w monitorach, ilość światła rozproszonego przez powierzchnię ekranu. Im mniejsza wartość HAZE tym obraz jest bardziej wyrazisty. Wartość ta wyrażana jest w %. Spotyka się najczęściej standardy 1 lub 2% Haze lub 25%
Łącza- tutaj spotyka się standardowe łącza HDMI, DP i coraz częściej USB-C. Ich ilość zależna jest od potrzeb, ilości źródeł sygnału jakie przewidujemy.
Parametry pracy- tutaj najczęściej określa się zakres temperatury oraz wilgotności w jakiej monitor możne pracować. Najczęściej producenci zakładają od 0-40st C oraz wilgotność 10-80% bez kondensacji dla monitorów in-door.
Reasumując- cechy produktów są pochodną ich zastosowania. Producenci dopracowują poszczególne parametry ekranów do określonych funkcji jakie ekrany mają pełnić. Dzisiejsze monitory są wynikiem wieloletnich doświadczeń i realizacji potrzeb użytkowników.